sobota , 20 Październik 2018
Z ostatniej chwili

Sezon grzybowy w pełni

grzyby

Uważaj, co jesz.

Kurki, prawdziwki, kozaki, podgrzybki, kanie – to te grzyby zbieramy najczęściej. Czy warto je jeść?

Skład grzybów to przede wszystkim woda. Ale zawierają także witaminy – przede wszystkim A, B1 oraz B2. W ich składzie ponadto znajdziemy białko. Nie jest to jednak białko zwierzęce ani roślinne. Dlatego wielu dietetyków nie jest w stanie ocenić jak nasz organizm radzi sobie z jego trawieniem.

Są jednak ciężkostrawne i lepiej nie jeść ich na wieczór. Wszystko przez zawartość chityny (wielocukru), która nie jest rozpuszczalna przez kwasy żołądkowe. Długo zalegają w żołądku i przechodzą przez nasz układ pokarmowy.

Grzybami bardzo łatwo się zatruć. Co roku do szpitali trafiają setki zatrutych osób. Najczęściej do zatruć dochodzi po zjedzeniu muchomora sromotnikowego, który mylony jest z kanią. Dlatego dzieciom do siódmego roku życia w ogóle nie powinniśmy podawać grzybów.

Jakie są objawy zatrucia grzybami? Najczęściej są to: biegunka, wymioty, dreszcze. Wówczas nie zwlekajmy z wizytą u lekarza. Takie zatrucia niszczą wątrobę, a mogą prowadzić nawet do śmierci. Jeśli w domu została resztka zjedzonych grzybów, warto je zabrać ze sobą do lekarza, żeby szybko ocenić ich skład. Szybka interwencja może ocalić nam życie.

Zbierać więc powinniśmy tylko te grzyby, których jesteśmy pewni w stu procentach. Jeśli kupujemy je na targowisku, czy w sklepie wybierajmy te jędrne z całymi kapeluszami i nóżką. Przed przyrządzeniem ich, zawsze dokładnie je obejrzyjmy.

Kiedy sami wybieramy się na grzyby, nigdy nie zbierajmy ich do reklamówki. Najlepiej do koszyka lub łubianki. Grzyby najlepiej przygotować od razu. Obierajmy je na sucho przed myciem. Jeśli muszą poczekać do dnia następnego, przechowujmy je w lodówce, w otwartym pojemniku. W przeciwnym wypadku szybki się zepsują.

Check Also

Zbiórka krwi w Grodkowie [Zaproszenie]